welcome...
welcome... ...stranger
archief
08.12.20 - 08.01.2021
GARATH NYANDORO, TIM BREUKERS, LAYE KA


Photo by Pascal Nampémanla Traoré

Dakar (Senegal)

Welk effect heeft persoonlijke identiteit en aanwezigheid in de wereld? Je buitenkant is publiek, maar wat zegt het over je binnenkant? Welcome Stranger bracht in 2020/2021 in een bijzonder samenwerkingsproject drie kunste­naars met verschillende nationaliteiten bij elkaar in een woonhuis in een woonwijk midden in Dakar (Senegal). De opzet is geheel in de traditie van Welcome Stranger die al vanaf de vroege jaren ’90 experimentele tentoonstellingen organiseert, de eerste in een woning aan de Stadhouderskade 112 in Amsterdam. Dakar is een fascinerende context omdat het een snel groeiende stad is met een opkomende en levendige kunstscene.

In overleg met elkaar werkten de kunstenaars toe naar een ‘in situ-presentatie’. De tentoonstelling werd de titel Biti ak Biir meegegeven, Wolof voor 'interieur' en 'exterieur'. De drukbezochte tentoonstelling was open voor publiek gelijktijdig met Partcours 2020 in de periode 8 december tot 8 januari 2021. In Dakar zijn dan allerlei kunst­ ruimtes open, ook de voor Dakar zo typerende, mystiek overkomende kunst­ruimtes die op verschillende plekken in huizen te vinden zijn. Ze zijn moeilijk definieerbaar, laat staan te bezoeken.

In juni 2021 verscheen een publicatie over dit bijzondere samenwerkingsproject.

De drie kunstenaars die Welcome Stranger samenbracht in Dakar zijn Laye Kâ (Senegal), Tim Breukers (Nederland) en Gareth Nyandoro (Zimbabwe). Gewend om zich in meerdere verschillende culturen te bewegen laten ze alledrie in hun artistieke praktijk vertalingen en reflecties daarop zien. Materialiteit en ex­ periment speelt in hun werk een belangrijke rol.

Abdoulaye Laye Kâ (1977, Missirah) maakt deel uit van een generatie kunstenaars die nog niet zo bekend zijn. Afkomstig uit het zuiden van Senegal richt zijn werk zich op de consumptiemaatschappij. In zijn recente wer­ ken met barcodes komt dit goed tot uitdrukking. Tim Breukers (1985, Den Haag) laat met zijn sculpturen vaak verval zien, soms lijken ze gesloten, maar zijn er toch openingen waar nieuw leven mogelijk is. Zoals ook bij ontmoe­ tingen met anderen: eerst lijkt er geen opening te zijn, maar dan opeens breekt er iets door. Gareth Nyandoro (1982, Bikita) kan op een wonderbaarlijke manier met papier ruimte maken en vullen tot grote sculpturen en in­ stallaties. Daarmee krijgen we een bijzondere kijk op de scenes uit het alledaagse leven, afgebeeld op het papier. Ook alledaagse voorwerpen van de markt kunnen daarin een plaats krijgen. Zijn inspiratiebron is het landschap van de stad en haar bewoners.

De tentoonstelling was onderdeel van Partcours. In Dakar zijn dan allerlei kunst­ ruimtes open, ook de voor Dakar zo typerende, mystiek overkomende kunst­ruimtes die op verschillende plekken in huizen te vinden zijn. Ze zijn moeilijk definieerbaar, laat staan te bezoeken.

Het internationale project in Dakar is (mede) mogelijk gemaakt door het Fonds voor Cultuurparticipatie. 

...stranger