Adres: Breedveld ter hoogte van Het Breed 701
Dit werk heet Ontmoetingsplaats. Het is uitzonderlijk in het oeuvre van de kunstenaar Shinkichi Tajiri (1923-2009), waarin veelvuldig knopen voorkomen van zware materialen. Dit object is niet enkel om naar te kijken, maar een plek met een duidelijk omschreven gebruiksfunctie. Hiermee haakt Tajiri aan bij een in de jaren ‘70 nieuwe stroming in de beeldende kunst, die ernaar streefde kunst zo volledig mogelijk te integreren in het dagelijks leven. Kunstwerken moesten een functie gaan vervullen in het alledaagse bestaan van mensen.
Eind jaren zestig ontwierp de architect Frans van Gool in opdracht van de gemeente Amsterdam het ‘Plan van Gool’, een betonnen wooncomplex in het uitgestrekte polderlandschap van Amsterdam-Noord. Er verschenen ruim 1100 ‘gestapelde portiek woningen in het groen’, in tien door middel van loopbruggen met elkaar verbonden flats, met op iedere vierde verdieping een galerij. Het werd een unieke wijk in ritmisch beton, waar meer dan vijftig jaar vele duizenden mensen woonden en wonen; in het begin de pioniers die de ruimte letterlijk invulling gaven, later ook arbeidsmigranten
uit alle windrichtingen. Sommigen vinden het Plan van Gool foeilelijk, anderen komen er speciaal voor in de wijk wonen: “Ik ben blij dat er geen kleur in de architectuur zit. Kleur wordt gemaakt door de bomen, planten en mensen, en niet door de architectuur”, vertelt een bewoner in een luisterwandeling te horen op de website
van Museum Amsterdam Noord. Het Plan van Gool kent vele gezichten en draagt een rijke geschiedenis met zich mee.